Ieri, Primăria Bacău și-a lansat noul site. Are o înfățișare mult mai aerisită, un aspect mai mult de blog, este centrat pe secțiunea de petiții și are cam aceleași lipsuri ca vechiul site. Poate chiar mai multe informații publice inexistente, având în vedere că au scos proiectele de investiții în derulare de pe el, respectiv programele și strategiile care ar trebui să guverneze activitatea executivului local.
O altă schimbare majoră se referă la numele domeniului, astfel încât primariabacau.ro a devenit municipiulbacau.ro. Mi se pare foarte corectă această modificare, având în vedere că un oraș nu depinde doar de felul în care Primăria Bacău își face treaba, ci și de deciziile Consiliului Local. Pentru necunoscători, Consiliul Local este autoritatea deliberativă, cea care votează bugetul, strategiile, proiectele și programele, iar Primăria Bacău, cu al său aparat de specialitate (primar, viceprimari, direcții, servicii, departamente etc), pune în aplicare deciziile consilierilor și viziunea de dezvoltare aprobată la începutul anului de aceștia. Așadar, eu, consilier local independent, nu lucrez la primărie, ci sunt parte a procesului decizional și pot monitoriza felul în care instituția primarului își face sau nu treaba.
Revenind la site, nu sunt deloc mulțumit de felul în care primarul și cei din subordinea sa aleg să informeze cetățenii cu privire la activitatea lor. Zilele viitoare, voi depune o adresă la primărie în care voi explica executivului, făcând trimitere la prevederile legale și la doleanțele cetățenilor, ce informații de interes public lipsesc de pe noua pagină de internet a Primăriei Bacău. Desigur, forma e importantă în comunicarea publică, dar fondul este ceea ce contează cu adevărat.
Mai jos aveți scurta mea analiză a noului site al Primăriei Bacău.
Pro:
- secțiunea de petiții, prezentă și în vechiul site, este mult mai bine pusă în evidență și include posibilitatea de a localiza problema semnalată și de a o ilustra cu imagini;
- căsuța pentru alerte este utilă și sper să fie actualizată de executiv de fiecare când este cazul;
- posibilitatea programării online pentru eliberarea cărților de identitate;
- introducerea unui sistem de notificări în browser pentru alerte și noutăți;
- punerea la dispoziție a unor aplicații de mobil pentru Android și în curând pentru iOS pentru informarea cetățenilor.
Contra:
- site-ul nu respectă modelul de structurare a informațiilor publicate din oficiu pe pagina web a unei instituţii publice din Anexa 1 a HG 123/2002 (actualizată prin HG 478/2016).
- toate documentele sunt publicate în format scanat și nu în format deschis (editabil), așa cum prevede HG 123/2002;
- secțiunea privind transparența decizională este destul de ascunsă;
- lipsesc rapoartele financiare și concluziile privind execuția bugetară (bilanțul contabil prevăzut la articolul 5 al Legii 544/2001);
- programele și strategiile proprii nu sunt afișate (o altă obligație conform Legii 544/2001);
- singura achiziție publică transparentizată este cea privind Festivalul Zilele Bacăului 2016 (eu, unul, am cerut ca toate contractele de prestări servicii și de achiziții publice să fie publicate);
- programul de audiențe pentru primarul Cosmin Necula și viceprimarul Dragoș Ștefan nu este specificat;
- doar 3 dispoziții ale primarului au fost făcute publice în ultimul an;
- Legea 350/2005 publicată la secțiunea „Finanțări nerambursabile” nu este cea actualizată;
- capitolul „investiții publice” este gol, aspect care spune multe despre starea executivului actual;
- nu există informații cu privire la societățile comerciale la care municipiul Bacău este acționar;
- știrile mai vechi de 26 februarie 2016 nu mai apar pe site;
- pe site nu există date generale despre oraș, despre comunitate etc.
- adresa Primăriei 2 nu este specificată pe site.
Conform primarului Necula, noul site a fost realizat de SC Intelligent Online Solutions SRL și ne-a costat 37.500 lei, bani în care intră găzduirea, mentenanța, administrarea, suportul tehnic și adăugarea de noi funcționalități pentru o perioadă de 17 luni. Procedura de atribuire a contractului nu este specificată.
Aștept „noile funcționalități” anunțate, dar mai ales îndeplinirea promisiunilor din capitolul „Transparență decizională și management administrativ”, formulate de Cosmin Necula în campania electorală. Dacă e să ne luăm după acel program, sunt multe lucruri care ar trebui să apară pe site în următoarea perioadă. 🙂
WordPress cu tema personalizată și modul Appointments pentru programari. A fost făcut mai mult din click. Comprimare conținut html (probabil pentru a face mai dificilă citirea codului html, și nu din considerente de bandă).
Mai mult cred că a costat mentenanta și adăugarea continutului.
Conținutul e același, nimic nou sub soare.
O fi acelasi continut. Site-ul vechi, daca nu ma insel, era unul facut de la 0 (recunosc, nu unul stralucit). Asta este un WordPress cu plugin-uri in care a fost incarcat continut.
Formulare (de ex taxa de salubritate) valabile pentru 2016 ! Cand dai un ban te mai si uiti pentru ce! Daca este banul propriu dar fiind al comunitatii nu intereseaza. Sunt mai importante Duster-ele.
La rubricile Certificate de urbanism si Autorizații de construcție pe anul 2017 nu mai apare nimic deși pe vechiul site erau trecute deciziile de pe luna ianuarie. Un alt minus este acela ca nu mai apare o harta a orașului.