Deja nu mai e un secret că am dat în judecată Ministerul Educației și Cercetării Științifice, vestea fiind consemnată pe de o parte de presa locală din Alba, Constanța și Bacău (mulțumesc, Observator de Bacău!), dar și în presa națională. Într-un articol pe care l-am publicat pe Adevărul am explicat pe larg de ce am chemat ministerul în instanță.
Eu, Alexandru Bajdechi, Andrei Nicolae Popa și Marius Ghincea, cu toții studenți și semnatari ai acțiunii de chemare a ministerului în judecată (3026/2/2015 @ Curtea de Apel București), am depus anterior o plângere prealabilă în care explicam de ce acest ordin, singurul document oficial care reglementează Consiliul Național al Elevilor, este adoptat fără a respecta legislația în vigoare. Practic, Ministerul Educației a reglementat organizarea și funcționarea unei structuri inexistente. CNE nu are act de înființare, nu are personalitate juridică și reprezintă mijlocul prin care puterea guvernamentală a controlat ani la rând vocea liceenilor… și încă face asta, manipulând tinerii care consideră că fac ceva util pentru societate.
Pe scurt, Consiliul Național al Elevilor, structură din care și eu am făcut parte, nu a fost și nu va fi niciodată independent. Fiind la cheremul Ministerului Educației, lucru pe care instituția nu vrea să îl admită, în ciuda faptului că regulamentele CNE au fost aprobate prin ordin de ministru iar ISJ-urile trimit adrese în numele reprezentanților elevilor, CNE nu poate reprezenta elevii din România, fiind perceput de mulți drept un UTC contemporan.
Îmi doresc clarificarea lucrurilor în instanţă tocmai pentru ca elevii să îşi dea seama că sunt manipulaţi şi totodată pentru a-i încuraja pe cei dispuşi să îşi reprezinte colegii să îşi înfiinţeze asociaţii la nivel local şi, de ce nu, chiar la nivelul liceelor. Susţin, spre exemplu, înfiinţarea Asociaţiei Elevilor din Bacău şi sper ca cei de acolo să preia tradiţia şi curajul Consiliului Judeţean al Elevilor Bacău, aşa cum au făcut cei din Constanţa.
Ca bonus față de ce am spus până acum despre acest demers, vă atașez răspunsul Ministerului Educației și Cercetării Științifice la plângerea noastră prealabilă (foto jos). Noi le-am cerut anularea ordinului prin care a fost aprobat Regulamentul CNE și le-am dat argumente în acest sens, iar ei ne-au răspuns cu niște detalii absolut irelevante despre pseudo-realizarea înregistrată odată cu adoptarea noului regulament școlar (da, ăla abuziv, care încalcă drepturile și libertățile elevilor din România): Statutul elevului a fost integrat în ROFUIP (regulamentul școlar), zice MECS. Ce treabă are asta cu faptul că CNE e o structură plutitoare și cu ordinul pe care noi l-am atacat, nu știu.
Totuși, mă simt dator față de tinerii care mă urmăresc să fac o precizare: Statutul elevului nu există, din păcate. Această integrare în regulamentul școlar menționată de minister și repetată de pseudo-reprezentanții elevilor de anul trecut este o minciună, întrucât drepturile și îndatoririle (în regulament li se spune obligații, dar mă rog, citiți pe blogul lui Bajdechi detalii despre această mare diferență) sunt integrate în ROFUIP de ani de zile. Un statut al elevilor ar însemna ca Ministerul Educației să realizeze, împreună cu societatea civilă, o sinteză a tuturor normelor care îi privesc pe elevi și să le înglobeze într-un document separat, simplu de citit și de înțeles. ROFUIP are zeci de pagini. Cum să ai tupeul să spui că acolo elevii pot găsi un cod al drepturilor și îndatoririlor pe care le au în școală?
Dacă eram răutăcios în adevăratul sens al cuvântului, aș fi semnalat nu doar greșelile de fond din răspunsul MECS, ci și pe cele gramaticale.
Din pacate,din draftul pe care l-am gandit in 2009 impreuna cu Patricia Couti si Andreea Medrea si apoi modificat in discutiile cu lideri ai elevilor din acea perioada, ministerul a luat doar anumite parti convenabile si care rupte din contezt nu isi mai fac efectul. Dorinta clara era atunci ca elevii sa aibe un statut juridic identic cu cel al cadrelor didactice la care orice jurist sa se poata raporta in caz de conflict de interese insa nu s=a reusit asta