Reprezentăm activ comunitatea în Consiliul Local! Care sunt problemele de interes local pe care le-am abordat ieri, în ședința forului deliberativ, pentru cetățenii orașului Bacău:
1️⃣. Am solicitat administrației Necula să publice pe site-ul primăriei, în cel mai scurt timp, toate contractele și plățile efectuate în ultimele 3 luni în regim de urgență pentru gestionarea pandemiei CoViD-19 la nivel local, care valorează circa 14 milioane de lei. Aceste achiziții au fost deja solicitate de Instituția Prefectului și de Curtea de Conturi și nu vedem nicio justificare pentru care să fie ținute la secret de primarul Necula.
2️⃣. Constatând lipsa de preocupare a administrației locale pentru problemele și nevoile din cartiere, ridicate în permanență atât de cetățeni, cât și de asociațiile de proprietari, am punctat că acestea ar trebui soluționate în regim de celeritate, printr-un mecanism de consultare și de comunicare cu băcăuanii. În acest sens, am formulat demersuri privind activitatea Societății de Servicii Publice Municipale (SSPM), cea de salubrizare a spațiilor publice, cea de prezență în cartiere a personalului Poliției Locale.
3️⃣. Bugetul local nu trebuie să facă obiectul deciziilor populiste și jocurilor politicianiste ale partidelor tradiționale din Consiliul Local. Cel mai bun exemplu este proiectul ilegal aprobat la ședința din aprilie prin care erau stipulate înjumătățirea taxei de salubritate pentru toate persoanele fizice și juridice și alte scutiri de taxe locale pe perioada stării de urgență. Această hotărâre a Consiliului Local a fost propusă astăzi spre revocare după ce prefectul a recomandat reviziurea proiectului, sub sancțiunea că îl va ataca în contencios administrativ dacă forul deliberativ al municipiului nu va proceda în consecință. PLUS nu a susținut încă de la bun început acest proiect populist, în special pentru că inițiatorii liberali nu au răspuns la cele două întrebări pe care le-am adresat despre la impactul bugetar și la sursele de venit din care să fie acoperite golurile ce ar fi fost produse în buget: „Astfel de măsuri nu pot fi luate decât cu toate cifrele pe masă și cu o analiză temeinică, nicidecum din rațiuni strict populiste care, pe deasupra, arată că USL la Bacău încă trăiește.”
4️⃣. La aprobarea execuției bugetare pe anul 2019, am reamintit angajamentul pe care și l-au luat în urmă cu doi ani și pe care încă nu l-au onorat primarul Necula și administratorul public Chrindruș în ceea ce privește publicarea execuției bugetare în timp real, cu actualizări măcar lunare despre stadiul lucrărilor la proiectele de investiții publice, lucrări de interes local. În acest context, am atras atenția că 89% dintre banii cheltuiți în 2019 s-au dus în funcționare, în timp ce doar 31,5 milioane din cele 311 au reprezentat investiții publice, cheltuieli de dezvoltare menite să aducă plus valoare în oraș. Este o sumă remarcabil de mică dedicată investițiilor după 4 ani de mandat al actualui primar. Nici la capitolul fonduri europene nu a excelat primăria anul trecut, doar 1,52% din veniturile de la bugetul din 2019 fiind bani de la Uniunea Europeană, adică undeva la 1 milion de euro.
5️⃣. La proiectul privind bilanțul financiar al Thermoenergy, am pus în discuție pierderile de 9,2 milioane lei de anul trecut, în creștere cu 40% față de anul anterior, ceea ce pune sub semnul întrebării sustenabilitatea financiară a societății Thermoenergy Group SA. În acest sens, am solicitat conducerii societății de termoficare măsuri privind redresarea pierderilor, dar și detalii referitoare la planurile municipalității pentru menținerea serviciului de termoficare la un nivel funcțional. Nu în ultimul rând, am atras atenția că un eventual colaps al acestui sistem ar putea pune municipiul în situația de a da înapoi zeci de milioane de euro reprezentând fonduri europene atrase pentru modernizarea termoficării.
6️⃣. În contextul actualizării inventarului terenurilor din municipiu, proiect de pe ordinea de zi care cuprinde zeci de balcoane și garaje amplasate pe domeniul public în ultimii ani, am solicitat municipalității să aibă în vedere, la actualizarea Planului Urbanistic General (PUG) ce trebuie demarată în următoarea perioadă, realizarea unor norme arhitecturale și urbanistice clare și unitare pentru eventualele balcoane realizate la forma și dimensiunile celor de le etajele superioare ale clădirilor de locuințe colective. În privința garajelor individuale, politica de parcare a municipiului prevede foarte clar faptul că unele noi nu mai trebuie aprobate și că primăria are datoria să facă pași către înlocuirea lor treptată cu parcaje colective care să găzduiască mai multe locuri de parcare și care să amelioreze calitatea vieții din cartierele orașului.
7️⃣. Am oferit o atenție sporită metodologiei prin care urmează să fie scoase la concurs fondurile dedicate activitățile organizațiilor de tineret, majorate în ultimii ani după demersurile susținute făcute încă de dinaintea accederii în Consiliul Local. Chiar dacă este pandemie, considerăm că susținerea activitățile tinerilor trebuie să continue. În acest sens, ducând în plen doleanțele tinerilor băcăuani, am formulat câteva amendamente care să facă aceste fonduri nerambursabile mai transparente și mai ușor de gestionat, în baza prevederilor Legii 350, dar și să fie în strânsă legătură cu prioritățile stabilite în Strategia de tineret a municipiului Bacău. Din păcate, majoritatea politică nu a fost receptivă la aceste amendamente și a amânat aprobarea metodologiei.
8️⃣. Chiar dacă nu erau introduse pe ordinea de zi, la secțiunea diverse am solicitat, formulând interpelări și întrebări directe către personalul de specialitate (în lipsa primarului Cosmin Necula, care a fost absent de la lucrările întregii ședințe):
✔️ redresarea situației incerte a Zonei Metropolitane Bacău;
✔️ asigurarea condițiilor igienico-sanitare în instituțiilor de învățământ atât pentru elevii din anii terminali, cât și pentru cei care vor susține examenele naționale;
✔️ plata burselor școlare până la finalizarea anului școlar.