După mai bine de un an de zile de marșuri, demersuri, declarații și tot felul de alte tatonări, iată că am reușit în sfârșit să ne întâlnim cu reprezentanții Primăriei și ai Consiliului Local Bacău pentru a discuta problema pistelor pentru biciclete din oraș. Cred că și-au dat și ei seama că nu mai au cum să ignore peste 2.600 de susținători și sutele de bicicliști care participă periodic la evenimentele noastre. Să fim serioși, când și pentru ce s-a mai adunat atâta lume în stradă în Bacău?
Dezbaterea, care a avut loc joi după-amiază la Centrul de Afaceri și Expoziții din Bacău, a avut ca punct de plecare un plan de restructurare a circulației urbane care automat ar face loc pistelor pentru biciclete, realizat și prezentat de arhitecții Constantin Amâiei și Vlad Pătru de la Filiala Bacău-Neamț a Ordinului Arhitecților. Planul are 6 pași și ar putea fi implementată, conform acestora, și în 5 ani… dacă există suficientă voință din partea autorităților, desigur. Partea cea mai tare e că acest plan n-ar rezolva numai circulația bicicliștilor, ci și traficul din Bacău, cel puțin în cartierele centrale.
Așa cum am specificat și pe pagina Băcăuanii vor piste pentru biciclete, planul acesta nu este al autorităților locale, însă, prezente la discuție, cumva și l-au asumat. Consilierul local Ilie Bîrzu a promis că la rectificarea bugetară din luna iulie vor fi prevăzuți bani în buget pentru concurs de soluții și studiu de trafic, acestea fiind urmate apoi de proiectare, studiu de fezabilitate și accesarea de fonduri europene pe Programul Operațional Regional 2014-2020. Vom fi la rectificarea bugetară și vom face tot posibilul ca primele demersuri ale autorităților să înceapă chiar de vara aceasta.
Dacă reprezentanții Consiliului Local ar fi de acord, Primăria Bacău se încăpățânează să fie, iar acum îl voi cita pe viceprimarul Radu Ababei, „Gică Contra”:
„Lăsaţi-mă să fiu Cică Contra. […] Eu încă mă întreb dacă băcăuanii chiar vor piste pentru biciclete. […] De ce să nu facem un sondaj de opinie întâi?”
Partea și mai amuzantă e că un ecologist, președinte la Centrul Regional de Ecologie, actualmente director la Spații Verzi, l-a susținut pe viceprimar: „Marşurile cu biciclete nu sunt neapărat relevante”. Ați ghicit, e vorba de Gabriel Grițcu. A mai spus niște lucruri amuzante, dar vi le voi arăta mai târziu.
Dacă decizia Consiliului Local va fi pozitivă pentru acest plan, Primăria Bacău, care se încăpățânează să nu asculte doleanțele a mii de cetățeni, este obligată să îl pună în aplicare, să facă studiile, să demareze procedurile de achiziție și, desigur, să construiască pistele. Și nu, nu cum au făcut-o în 2011, trasând niște linii care nu au fost avizate de Poliția Rutieră. Am vorbit cu cei de la OPTAR (Organizația pentru Promovarea Transportului Alternativ în România) și ne vor sprijini și ei.
Să vă arăt acum metodologia de restructurare a tramei stradale pentru a rezolva circulația bicicletelor și nu numai în Bacău.
A. Paşi care pot fi puşi în aplicare imediat:
- 1. Restricţionarea circulaţiei auto în zona centrală (haşurată cu roşu)
– limitarea accesului în anumite perioade de timp (weekenduri, sărbători etc)
– descurajarea accesului cu autovehiculele în zona centrală prin taxe mai mari de parcare şi anumite restricţii;
- 2. Restructurarea străzilor din zona centrală eliberate de circulaţia auto prin includerea spaţiilor pietonale şi a pistelor pentru biciclete (piste pe: Mihai Viteazul, Ana Ipătescu, Aleea Iulian Antonescu, Luminii şi Erou Gheorghe Rusu)
- 3. Găsirea unor trasee posibile pentru piste de biciclete pe termen scurt:
– străzi care ar putea include piste în prezent (mai toate arterele cu patru benzi, fără parcări laterale)
– străzi care ar putea fi transformate fără perturbări majore
Exemple de străzi: Calea Mărăşeşti, Nicolae Bălcescu, 9 Mai, Ion Luca Caragiale, Calea Moldovei, Calea Romanului, Calea Bârladului
B. Paşi deja care presupun eforturi mai mari, mai ales din punct de vedere financiar:
- 4. Trasarea inelelor principale de circulaţie auto:
– inel exterior cu dublu sens, existent deja, dar amplificat/lărgit acolo unde este cazul;
– inel interior cu circulaţie pe sens unic (exemplu: oraşul Braşov)
– accesul în zona centrală prin penetrări limitate
- 5. Amplasarea pe cele 2 inele a unor parcări etajate:
– parcaje în zonele de intersecţii pentru a elibera străzile (9 la număr, marcate prin dreptunghiurile albastre)
– restricţionarea parcării pe stradă (după construcţia parcărilor etajate şi amenajarea mai multor parcări rezidenţiale în spatele blocurilor, după eliminarea garajelor închiriate);
- 6. Trasarea pistelor pentru biciclete în spaţiile eliberate de parcările laterale: Oituz, Energiei, Mioriţiei, Ştefan cel Mare, Alexandru cel Bun, Aleea Parcului, Ioniţă Sandu Sturdza
Vreau să mulțumesc pe această cale Cetățeni Activi pentru Bacău, NOI#Bacau și Dorin Chirilescu pentru ajutor și implicare!
Păreri, sugestii? Prea SF? Credeți că se vor ține autoritățile de cuvânt?
Astia nu sunt in stare sa termine o strada si tu vrei sa faca reorganizare totala a traficului? :))) ai asteptari cam mari de la incompetentii astia.
Bravo!!! Sa va tineti de ei!