Azi se face o săptămână de când Bacăul a ridicat capul și a primit titlul de Capitala Tineretului din România pentru anul 2017, după ce, săptămâni întregi la rând, tinerii, organizațiile de tineret și subsemnatul am lucrat la documentul de candidatură pro-bono, transparent, cu dezvoltarea orașului în gând.
S-a scris și s-a vorbit mult despre acest titlu în ultimele zile, iar la o privire fugitivă se pare că 90% dintre reacții sunt pozitive. Bacăul avea nevoie de un astfel de impuls care să îi facă pe locuitorii și mai ales pe tinerii săi să spere că orașul poate prospera. Pe de altă parte, există scepticii de serviciu, cu reacții care pot avea un impact negativ asupra tinerilor voluntari care se agață de acest titlu pentru a se autoconvinge că au de ce să rămână în Bacău.
Eu n-am nicio problemă, pot răspunde până la infinit la răutăți și la tot felul de întrebări tendențioase, până la urmă mi-am asumat asta din clipa în care am ales să candidez ca independent, dar nu vă luați de tinerii ONG-iști și voluntari care își sacrifică timpul și neuronii pentru a colora acest oraș! Este o rugăminte directă către acele 2-3 figuri locale pe care le-am menționat ieri pe Facebook și care aparent au o misiune personală sau de altă natură în a ne denigra proiectul, fără ca măcar să îl fi citit înainte.
Vă mărturisesc că aș fi mers pe ideea „ce este Capitala Tineretului din România” pentru Bacău, dar cum dorința mea e ca acest articol să ajungă în primul rând la urechile negativiștilor, ale celor care aleg să creadă că în orașul nostru nu se mai poate întâmpla ceva pozitiv, am ales negația ca principală temă de lucru. Sigur o să îi atragă pe cei care îl iau pe NU în brațe.
Așadar, ce NU este și NU va fi Bacău – Capitala Tineretului din România 2017:
- 1. Doar o diplomă de pus în ramă;
Am tot spus-o de când am lansat ideea ca Bacăul să candideze la acest titlu și o voi repeta până când voi avea glas ca să vorbesc și degete ca să scriu: Capitala Tineretului din România este un context de dezvoltare, un pretext (dacă vreți) pentru a convinge autoritățile să investească în tineri. Eu, unul, asta am urmărit cu această canditură: ca municipalitatea să își asume amenajarea unui centru de tineret, alocarea mai multor fonduri pentru activitățile și evenimentele tinerilor și realizarea unui plan de acțiuni concrete cu scopul de a ține tinerii în Bacău sau de a-i face pe cei plecați să se întoarcă la un moment dat.
- 2. Un proiect elitist, închis publicului;
Dimpotrivă! Încă de la întâlnirea de pe 28 septembrie de la Universitatea Bacău, unde practic am decis împreună (organizații de tineret, primar + subsemnatul) că Bacăul se va înscrie în competiția pentru acest titlu, toată lumea a fost binevenită alături de grupul de inițiativă. Acel eveniment a fost public, deschis tuturor, la fel și tot procesul de realizare a candidaturii care s-a întins pe parcursul a 3-4 săptămâni. În tot acest timp, am lansat mai multe apeluri către tinerii și organizațiile de tineret interesate.
Câteva linkuri-dovadă: ZDBC (6 octombrie), Deșteptarea (7 octombrie), blogul meu (10 octombrie), pagina FB (12 octombrie), pagina FB (15 octombrie) + anunțurile de pe grupurile de Facebook. Lista evenimentelor planificate este în continuare deschisă, prin urmare calendarul evenimentul va fi flexibil în funcție de inițiativele tinerilor și organizațiilor care vin alături de noi în următoarele săptămâni și pe tot parcursul perioadei în care Bacăul va deține titlul (mai 2017 – mai 2018).
- 3. O spălare de bani;
Dacă aveți impresia că ceea ce s-a întâmplat la Theaterstock (și da, îmi asum această comparație) este regulă în lumea ONG, luați-vă gândul de la asta! În cazul Bacău – Capitala Tineretului din România, transparența este cuvânt de ordine. Aplicația a devenit publică încă de când ne-am înscris în competiție, când organizațiile de tineret au depus-o la Primăria Bacău cu numărul de înregistrare 43449/20.10.2016, dată la care primarul Cosmin Necula și-a asumat-o prin scrisoarea de intenție pe care a semnat-o.
Concret, despre bani, încă nu știm cum și sub ce formă vor veni cei 50.000 de euro oferiți de BCR odată cu adjudecarea titlului (la municipalitate sau la federația organizațiilor de tineret), dar ce este cert e că vor fi folosiți în mare parte pentru cofinanțarea proiectelor pe care organizațiile de tineret le vor face anul viitor și în foarte mică măsură pe activități de managament. În schimb, grosul de bani va veni de la bugetul local. În documentul de candidatură am specificat 2.000.000 de la bugetul local pentru activități de tineret, sumă care de altfel a fost agreată și de primarul Cosmin Necula atunci când a semnat scrisoarea de intenție pentru candidatură. Da, tinerii merită măcar acest 0,5% din bugetul local! Restul de 99,5% din buget rămân pentru alte probleme locale, deci există bani pentru toate.
Ce trebuie să înțelegeți e că acești bani vor ajunge la ONG-urile de tineret în cel mai transparent mod posibil, în urma unui concurs de proiecte, în baza Legii 350/2005 a finanțărilor nerambursabile. Mai mult, nimeni nu duce banii ăștia acasă, ci ONG-urile care îi vor accesa urmează să îi cheltuiască pe bunuri și servicii cumpărate și eligibile pentru activitățile asumate în acele proiecte. Acestea vor fi achiziționate tot din Bacău. Asta înseamnă că banii se duc direct în economia locală, antrenând și dezvoltând totodată tinerii.
- 4. O confiscare a societății civile;
Știu că există niște idei în acest sens la nivelul unor politicieni și aș vrea să fiu foarte clar în acest sens: organizațiile de tineret, așa cum și-au asumat în documentul de candidatură, își vor înființa propria federație a organizațiilor de tineret, o structură non-guvernamentală independentă de primar, Consiliul Local și așa mai departe. Această structură va manageria titlul, așa este, dar nu și acel fond de tineret. Ca orice altă structură ONG, și această federație va fi eligibilă pentru a depune proiecte pentru atragerea de bani din acei 2.000.000 lei pe care municipalitatea îi va pune la dispoziție în 2017 pentru tineri.
E foarte important ca societatea civilă să se organizeze independent de autorități, nu prin scheme precum fundații la care Consiliul Local să fie „acționar” (mă rog, asociat), căci poate exista la un moment dat riscul ca municipalitatea să nu își respecte angajamentele asumate, iar ONG-urile de tineret trebuie să fie pregătite oricând pentru momente de acest gen. Țin foarte mult la această independență, tocmai de aceea am spus nu la orice implicare juridică a mea în această federație de tineret. Da, îi ajut cu sfaturi, cu idei, dar o pot face foarte ok din postura de persoană resursă, nu de membru al acesteia.
Deoacamdată, atât am avut să vă povestesc la capitolul despre ceea ce NU va fi Capitala Tineretului din România. Pentru alte întrebări, curiozități, fobii sau critici, vă stau la dispoziție. Răspund la absolut orice întrebare, n-am nimic de ascuns cu privire la activitatea mea publică. 🙂
P.S.: Orașul European al Sportului nu este în ograda mea, dar sper să aflu mai multe detalii despre acel proiect în zilele următoare. Cum pun mâna pe ele, cum vi le transmit!
ti ai gasit cu cine sa iti bati capul… Pichiu si Chirilescu = frustratii de serviciu ai orasului…
chiar.. poate il intrebati pe Chirilescu jr. de ce tot insista cu targul auto… nu cumva el vrea sa faca softul acela cu firma lui?
De unde atata rabdare sa scrii, sa explici si sa faci atatea? Esti un model pentru noi toti si te felicit pentru acest titlu! Stim, se vede ca a fost un efort comun, dar tu esti „vinovatul” principal! Felicitari!