YAL-1 Airborne Laser. Asta da jucarie!

De cativa ani, Boeing, Northrop si Lockheed Martin lucreaza la YAL-1 Airborne Laser, un avion cu un sistem de aparare bazat pe tehnologia laser chimic. Mi se pare foarte interesant si am zis sa scriu si eu ceva despre el intr-un scurt rezumat. YAL-1 poate intercepta si distruge rachete balistice aflate la sute de kilometri distanta in doar cateva minute. Doar o bucata exista, la Edwards Air Force Base, care costa nu mai putin de 700 de milioane de dolari.

Pentru a fi pus in functiune, laserul are nevoie de resurse chimice impresionante: 500 de kg de clor, 500 de kg de amoniac, 6 tone de peroxid de hidrogen si 800 de litri de acid sulfuric. Daca ar exploda, avionul s-ar transforma intr-o bomba chimica.

Costul proiectului a fost initial estimat la nici mai mult nici mai putin de 4 miliarde de dolari, dar a depasit 10. Cu un plin poate zbura 8 000 de kilometri si este proiectat pentru a sta in aer zile intregi, cu realimentare in aer. Cand pleaca in misiune, YAL-1 este protejat de mai multe aparate de zbor. Astfel, costul unei ore de zbor se ridica la 100 000 de dolari.

ABL test

Scurt review video

Credit foto: www.edwards.af.mil

3 thoughts on “YAL-1 Airborne Laser. Asta da jucarie!

  1. Cum or putea fi ridicate de la sol 7000 de tone (500+500+6000) de catre un avion de aprox. 150 de tone, nu cred ca poate fi explicat. Cel putin mie mi se pare de-a dreptul…incredibil.

  2. Cu siguranta e o greseala de traducere pentru ca o asemenea greutate cumulata intra in categoria navelor maritime de tonaj mediu.

    Sa o luam matematic, daca faci un calcul cu marimi de forta vei constata ca:
    -cel mai puternic motor turboventilator de pe seria Boeing 747-8 dezvolta 296 kN (kilo Newton).Unde 1 kN de contrapresiune este echivalentul a aproximativ 30000 kg (30 tone).

    – Pentru 7000 tone, este necesara o contrapresiune echivalenta cu 68646.55 kN.
    Fara sa mai lungesc vorba, din cate stiu cel mai puternic motor ( este unul de racheta) nici macar nu se apropie de o asemenea valoare, dezvoltand doar 35000 kN, adica jumate.

  3. Da, era o greseala de traducere. Erau kg, nu tone. Erau lipsite de logica greutatile alea pe un avion.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *