Spaniolii „experimentați” de la FCC promit verzi și uscate la pista Aeroportului Bacău sub garanția cuplului Benea-Șova

Săptămânile trecute, am aflat cu toții care sunt firmele care au câștigat contractul de 35 de milioane pentru modernizarea pistei Aeroportului Internațional „George Enescu” din Bacău, asistând la o zâmbitoare și fastuoasă semnare de contract în prezența a doi domni din PSD care nu aveau nicio atribuție acolo, cel puțin oficial vorbind. Poate au avut alt rol, dar nu știm noi, muritorii de rând. În fine, liderul asocierii câștigătoare este firma spaniolă FCC Construccion, ajutată de francezii de la SC TIAB SRL ca subcontractori.

Aceștia din urmă au cam acaparat această licitație, figurând ca subcontractori și terți susținători pentru 3 dintre cei 4 ofertanți, ceea ce din start a fost foarte interesant pentru mine, că am urmărit această procedură de la înceăut, cum de altfel au făcut-o și alții de prin instituții și se fac că nu văd o serie de lucruri și coincidențe.

Mai țineți minte când Lucian Șova, pe vremea când era ministru al Transporturilor, în loc să aplice sancțiuni către companiile spaniole care nu își făceau treaba pe șantierele patriei finanțate cu fonduri europene POIM, convoca ambasadorul Spaniei pe șantiere pentru niște show mediatic? Au făcut vreun registru al companiilor care nu își fac treaba sau care înregistrează mari întârzieri? Pauză.

Prezenți la semnarea contractului în prim plan, europarlamentarul Dragoș Benea și deputatul Lucian Șova nu doar că au flancat cele două părți semnatare ale contractului pentru modernizarea pistei aeroportului, Oana Chelaru (manager al aeroportului) și Carlos Pallares Rodrigues (director FCC Construccion), ci au făcut o fotografie de pus în ramă și au dat asigurări că FCC „este o firmă cu experiență bogată”. Din nou, Benea și Șova nu au nicio calitate oficială în această licitație, nu conduc nicio instituție care să răspundă de această investiție. Sau or fi intermediarii și s-au ales nu, Doamne ferește, cu ceva milioane, ci doar cu o fotografie de pus pe Facebook ca să spună că au avut și eu vreun rol? Răspunsul ar putea fi inclus în mulțumirea adresată de directorului companiei spaniole către Lucian Șova pentru „colaborarea de la Ministerul Transporturilor”. Departe de mine să susțin că vorbim de un proiect cu dedicație. 🙂

benea semnare contract pista aeroport

Acuzații de corupție la nivel internațional și proastă mobilizare pe șantierele din România

Dar să fim optimiști, căci Bacăul e european, cu o anticorupție beton, nu ca Panama, unde compania FCC este trimisă în judecată pentru corupție și spălare de bani valorând 82 de milioane de euro care s-ar fi dus în plăți și mite pentru obținerea unor contracte de câteva miliarde de euro pentru construcția unor spitale și linii de metrou în perioada 2010-2014.

Hai s-o spunem pe aia dreaptă: FCC Construccion nu sunt îngerii din infrastructura europeană care au aterizat pe pista aeroportului de la Bacău pe care Dragoș Benea a făcut și alte experimente în trecut – de genul celui cu Blue Air.

FCC abia a reușit să termine, cu mari întârzieri, autostrada Arad-Timișoara, iar pe segmentele feroviare pe care le are contractate în prezent vedem mari întârzieri și probleme. La doi ani de la semnarea contractelor, niciunul dintre cele 4 șantiere de pe segmentul Simeria-Gurasada-Bârzava-KM 614 nu are mai mult de 31% execuție. Pe 3 dintre ele lucrează spaniolii aceștia „experimentați” de la FCC, asociați cu Astaldi. Și noi vrem ca lucrările la pista de la Bacău să dureze 15 luni, iar traficul aerian să fie închis doar 47 de zile, cum ne-au promis pesediștii băcăuani la semnarea contractului? Mira-m-aș!

Tot FCC lucrează și la eternul șantier pentru magistrala de metrou spre Drumul Taberei, care anul trecut a făcut subiectul unui interesant episod legat de, spun sursele mele, plecarea lui Lucian Șova de la șefia Ministerului Transporturilor. Acesta a vorbit în repetate rânduri despre nevoia alocării a 188 de milioane de lei pentru plata unor despăgubiri pentru Astaldi-FCC-Delta-AB și la un moment dat chiar mi s-a părut foarte curioasă insistența sa dacă e să ne raportăm la progresul de pe șantier. Bani pentru despăgubiri da, dar lucrări finalizate ba. Tot atunci, în toamna anului 2018, Șova-se-ține-de-cuvânt ne aburea că se va putea circula pe Magistrala 5 în martie 2019. Când am cerut rapoartele corpului de control după vizita la Metrorex, MT-ul condus de Șova s-a făcut că plouă, răspunzând României Curate că documentele solicitate nu fac obiectul publicității.

Aviz companiilor băcăuane care vor lucra cu experimentații garantați de Benea și Șova

La o banală scanare financiară a spaniolilor FCC Construccion, observăm că filiala din România a înregistrat anul trecut o pierdere de 64 de milioane de lei la o cifră de afaceri de 341 de milioane. Plus uriașe datorii declarate ce depășesc 1 miliard de lei (RON, ca să ne înțelegem) la sfârșitul anului trecut, dublu față de anul 2016. De altfel, sunt de notorietate cazurile din Constanța în care FCC a încasat de la stat, dar nu și-a mai plătit subcontractorii și furnizorii cu ajutorul cărora au executat lucrările. Aviz companiilor băcăuane care vor lucra cu experimentații garantați de Benea și Șova.

benea fcc sova

Francezii cu obiceiuri la fel de latinești din spatele subcontractorului român

Tiab SA apare ca subcontractor în contractul baban câștigat de FCC și atribut de Regia Autonomă Aeroportul Internaţional George Enescu Bacău a Consiliului Județean Bacău. Cu o cifră de afaceri de 237 de milioane de lei în 2018 și o rată de profit de 7%, societatea este deținută în proporție de 91% de conglomeratul francez Vinci Energies.

Francezii de la Vinci Energies apar în mai multe scandaluri de corupție și de mediu la nivel internațional, dar și de practici nepotrivite în relație cu angajații săi. Sherpa relatează că în Qatar muncitorii erau amenințați și astfel convinși să lucreze pe salarii mici după ce compania le confisca pașapoartele, procurorii francezi începând o investigație în acest sens. În Rusia, construiau o autostradă prin pădurea Khimki și niște activiști de mediu au încercat să oprească defrișările. Apărătorii pădurii au fost răpiți și bătuți.

Conform Ziarului de Bacău, lucrările la pistă vor începe în luna februarie și vizează o dezvoltare a capacității portante la 65, ceea ce va permite aterizarea unor avioane grele de tipul Boeing 747 sau Airbus A380. În proiect regăsim platforme antisuflu, două platforme RESA (zone de siguranță pentru ieșirile accidentale în afara pistei), un sistem de balizaj nou, o racordare la platforma de staționare a aeronavelor, dar și un drum de securitate.

Cu ochii pe ei

Dacă nu vrem întârzieri și mai ales ca pista să fie modernizată în cele din urmă fără ca aeroportul să fie închis mai mult de 47 de zile (așa cum ni s-a promis), vă propun să fim cu ochii pe acestă investiție și să o monitorizăm îndeaproape, mai ales că avem de-a face cu doi constructori străini cel puțin controversați, cu antecedente de tot felul.

Miting-Aerian-Bacau-2014 blue air

 

 

One thought on “Spaniolii „experimentați” de la FCC promit verzi și uscate la pista Aeroportului Bacău sub garanția cuplului Benea-Șova

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *