POIM vine de la POIMarți. Atunci vom avea autostrăzi și trenuri de viteză medie în regiunea Moldovei. Este concluzia personală la care am ajuns astăzi, participând pentru prima oară la Subcomitetul Sectorial Transport al Comitetului de Monitorizare pentru POIM (Programul Operațional Infrastructură Mare) 2014-2020 ca reprezentant al SAR, în timp ce majoritatea cetățenilor se întrețineau cu circul din și de lângă Parlament.
Cauzele pentru care investițiile rutiere, feroviare, navale și aeriene pe fonduri europene se află în întârziere/nu prind contur nu sunt o noutate, însă merită amintite pe scurt:
- licitații lansate cu documentații prost pregătite, care lasă loc contestațiilor și amânărilor multiple (A7 poate fi un bun exemplu în acest sens);
- slaba mobilizare pe șantiere a unor antreprenori, deloc sancționată de autoritățile contractante (CNAIR, CFR etc);
- pregătirea deficitară a lucrărilor în ceea ce privește exproprierile și mai ales avizele/acordurile necesare.
Pe larg, zilele următoare, pe România Curată.
P.S.: am votat cu mare plăcere includerea mișcării civice Moldova vrea autostradă în lista observatorilor permanenți ai acestui comitet de monitorizare a proiectelor de infrastructură de transport finanțate din fonduri europene.
(rânduri scrise la ceas de noapte din trenul București Nord-Bacău: 300 km parcurși în 5 ore în anul de grație 2018)