Se pare că discuțiile ce au loc la nivelul Comisiei Europene și sondajul Eurobarometru nr. 388 duc către deschiderea către concurență a transportului intern și de transport feroviar călători. Ce înseamnă asta? Pe lângă CFR Călători, am mai putea avea și alte companii care să opereze pe căile ferate din România.
Deschiderea către concurență a sistemelor naționale și regionale de transport feroviar este susținută de 71% dintre cetățenii UE. Sprijinul total este de peste 60 % în toate statele membre, cu excepția a două (Țările de Jos și Luxemburg). 78 % dintre cetățenii UE sunt de părere că o concurență mai mare va fi în beneficiul călătorilor.
Aplicat pe aproximativ 25 000 de persoane din 25 de state membre, sondajul aduce în discuție prețul biletelor, calitatea serviciilor, confortul și curățenie din trenuri, frecvența trenurilor, punctualitatea lor, modul în care sunt administrate întreprinderile feroviare și numărul de stații sau rute deservite.
Aspectele punctate mai devreme sunt foarte importante, însă ce ne doare pe noi, românii, este viteza cu care circulă trenurile. 5 ore, Bacău – București (300 km)? 8 ore, București – Timișoara (530 km)? Prin urmare, degeaba vom avea concurență, prețuri mai mici și servicii de cinci stele dacă ne va lua tot o veșnicie să străbatem țara cu trenul.
Mă număr printre cei 71% care își doresc o concurență sporită în transportul feroviar, însă hai să mișcăm ceva și în ceea ce privește șinele de cale ferată, cauza vitezei extrem de proaste cu care călătorim cu trenul.
În mare parte problema nu e la şine ci la programu’ idiot făcut de nişte neni cu fundurile tăbăcite de scaunele directoriale. Îţi dau exemplu ruta Arad-Deva, unde circul des cu maşina şi în multe locuri şoseaua e pe lângă calea ferată. Trenu’ merge cu 100 km/h cel puţin (dedus după viteza cu care merg eu, da’ face două ore jumate-trei (aprox 150 km), pentru că, conform programului, n-are voie să ajungă mai repede la destinaţie; sau stă câte-o juma’ de oră prin câte-o haltă din mijlocu’ lu nicăieri, s-aştepte alt tren din direcţia opusă.
Sunt de acord. Nu ştiu dacă mai aveţi prin casă Mersul Trenurilor de dinainte de ’89. Taică-miu a fost CFRist şi le-am avut mereu. Schimbări prea multe în Mersul Trenurilor faţă de acea perioadă nu sunt, cu excepţia anulării unor trenuri şi schimbării denumirilor trenurilor. În rest, tot aşa, rapidul se opreşte să lase să treacă acceleratul, tot aşa rapidul face haltă la Ianca şi alte tâmpenii pe care actualii nu vor să le schimbe deoarece e greu să stai să gândeşti sistemul feroviar şi funcţionalitatea lui, să o iei de la zero având în vedere vremurile actuale.
Oare nu dreanjează pe nimeni că până la urmă, pe linia Bucureşti – Galaţi se circulă mai încet decât la inaugurare? Şi exemplele sunt multe.
Francezii fac Metz-Paris (vreo 280 km) într-o oră şi 20 de minute. În România cei 229 de km de la Brăila la Bucureşti se fac în 3 ore şi ceva.
In caz ca nu stiai , deja exista alte companii care opereaza pe caile ferate din Romania , mai mult in mediul rural 🙂