Încerc și nu prea reușesc să înțeleg supărarea din anumite zone colorate politic ale educației băcăuane cu privire la contractul de management administrativ-financiar ce va fi încheiat, în sfârșit, între directorii școlilor și liceelor și Primăria Bacău. Consiliul Local a aprobat săptămâna trecută modelul de contract și indicatorii de performanță.
Unu la mână, intrăm într-o legalitate negată și evitată (oare de ce?) ani la rând de autoritățile locale. Conform Legii educației, un astfel de contract de management trebuia încheiat încă din 2014 (art. 106).
Doi la mână, pe cine deranjează că directorii, pe linie strict administrativ-financiară, vor fi evaluați anual pe baza a 35 de criterii clare și transparente? Cumva pe directorii care, nu dăm nume, execută construcții ilegale pe domeniul public? Sau pe directorii care achiziționează diverse consumabile la suprapreț de la o firmă anume, nu dăm (încă) nume?
Trei la mână, mă bucur că am reușit să includem printre cei 35 de indicatori de performanță o serie de prevederi cu specific local:
- realizarea proiectului de buget al școlii prin implicarea partenerilor comunitari (elevii, părinții și, în cazul liceelor tehnologice, partenerii privați);
- publicarea informațiilor de interes public pe website-ul unității de învâțământ;
- existența unui recensământ al nevoilor de mobilitate a elevilor și a personalului angajat în vederea promovării de măsuri pentru încurajarea deplasărilor nemotorizate și cu transportul public în comun;
- realizarea colectării selective a deșeurilor în unitatea de învățământ, precum și desfășurarea la nivel de unitate de învățământ a unor campanii de informare a elevilor în acest sens;
- întocmirea unei baze de date pentru monitorizarea consumurilor reale de energie și desemnarea unui responsabil energetic;
- efectuarea demersurilor pentru obținerea avizelor și autorizațiilor ISU, DSP etc.
Dacă ești transparent și muncești în folosul beneficiarilor finali ai educației, nu văd de ce, ca director, ai avea vreo problemă cu un astfel de contract de management, cu indicatori clari de performanță pentru baza materială și fondurile din bugetul local pe care le trebuie să gestionezi.
P.S.: sper ca ministerul să se țină de ceea ce a anunțat, iar posturile de director să fie scoase la concurs anul acesta.
Cred ca este o mare aberatie, pentru oricine are putintica de cultura juridica. Nici nu este de mirare ca directorii sunt reticienti la a a semna un astfel de contract “obligatoriu”.
Folosind structura articolului tau:
In primul rand, probabil te referi la Legea Educatiei Nationale Nr.1 din 2011 cu modificarile la art. 106 introduse prin OUG 49 din 2014.
In al doilea rand, legea nu acorda nici o autoritate specifica autoritatilor locale pentru a efectua audit unor alocari financiare (“finantare de baza”) care se efectueaza exclusiv prin MEC.
La articolul urmator, art. 107 din aceeasi lege, Consiliile locale, pot contribui la “finantarea suplimentara” care se acorda strict in litera legii pe criterii de performanta educationala.
Asadar, primaria, poate efectua audit exclusiv pe fondurile alocate direct, dar strict cu privire la performantele institutiei de invatamant. Ohhh…dar din cate banuiesc eu, primaria nu are specialisti pentru astfel de evaluari si nici nu poate conditiona alocarea fondutilor pe alte criterii decat cele de performanta educationala pentru ca legea le denumeste express “granturi”.
Poti stabili criterii de grant de comun acord cu directorii, pentru implementarea punctelor pe care le mentionezi, dar nu ai nici o baza legala sa interpretezi legea pe invers si sa stabilesti “criterii de performanta”.
Asadar, ori serviciul juridic al primariei nu are oameni competenti, ori factorul politic incearca sa tina directorii de scoli sub papuc printr-un artificiu semi juridic (ca sa nu ii spun abuz in serviciu).
Imi place transparenta ta, dar munca trebuie sa fie si de calitate.