Ieri am aflat cu toţii despre intenţia Primăriei Bacău de a instala noi sisteme de semaforizare în patru zone din oraş. La primul, care va fi realizat în intersecţia străzilor Chimiei şi Bicaz, se lucrează deja şi amenajările ne vor costa peste 84.000 lei. Scopul declarat şi parţial adevărat al acestor mici investiţii este creşterea gradului de siguranţă rutieră pentru participanţii la trafic şi în special pentru pietoni.
Totuşi, datele IPJ Bacău referitoare la distribuția accidentelor de circulație pe ansamblul rețelei stradale a municipiului şi preluate grafic în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (fig. 157, pag. 213) arată că niciuna dintre zonele vizate de aceste noi semafoare nu figurează ca fiind puncte negre sau măcar roşii. Celelalte trei zone din oraş care se vor îmbogăţi cu semafoare:
- pe strada Milcov – în zona de acces către Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Maior Constantin Ene” al Judeţului Bacău;
- pe strada Nicolae Bălcescu – la trecerea de pietoni din faţa magazinului Luceafărul;
- pe strada Republicii nr. 141 – la capătul liniilor de autobuz.
Semaforizarea poate creşte siguranţa rutieră, însă aceasta trebuie realizată în baza unor decizii bine fundamentate, măsurate, gândite. În acest sens, la nivelul Primăriei Bacău trebuia să existe deja o comisie de circulație înfiinţată printr-un act administrativ şi care să aibă competențe legale în vederea analizării și aprobării de măsuri/lucrări privind circulațiile, printre acestea numărându-se montarea sau demontarea echipamentelor de semaforizare. Şi n-o spun eu, ci Planul de Mobilitate Urbană Durabilă în capitolul măsurilor care trebuie adoptate de municipalitate (pag. 307-308).
Comisia de circulație trebuie să aibă caracter permanent, cu ședințe săptămânale și, după caz, adaptate necesităților. Aceasta ar trebui să fie formată din specialiști cu competențe în sistematizarea circulației/inginerie de trafic/urbanism, ca de exemplu: reprezentanți ai Primăriei Municipiului Bacău, inclusiv din Serviciul/compartimentul de transport și siguranță rutieră, din Direcția Tehnică, Direcția Administrare Infrastructură Municipală, Direcția Arhitectului Șef/Urbanism. De asemenea, pe baza unor protocoale încheiate de Primaria Municipiului Bacău, în comisia de circulație este necesar să activeze și reprezentanți ai altor entități, precum cei ai operatorului de transport public local (S.C. TRANSPORT PUBLIC S.A) și ai structurii specializate din Inspectoratul de Poliție Județean Bacău.
În plus, trebuie să ne gândim şi la efectele secundare ale dării în folosinţă a noilor semafoare. Două dintre aceste sisteme vor răsări fix pe E85, în sudul oraşului, unde oricum congestiile la orele de vârf sunt deja semnificative dacă nu chiar imposibile uneori. Două semafoare în plus înseamnă implicit minute în plus de aşteptare în trafic, nervi, consum suplimentar de carburant, poluare, zgomot, deci un disconfort suplimentar pentru băcăuanii care au treabă, tranzitează sau locuiesc în acea zonă.
Fac public un apel către primarul Necula şi administraţia pe care o conduce să scoată din sertar Planul de Mobilitate Urbană Durabilă şi să demareze aplicarea măsurilor prevăzute în acest document atât de important pentru oraşul Bacău!
Eram sigur ca o sa bage planul de mobilitate in sertar si nici naiba nu o sa se mai uite pe el dupa ce il aproba…