Daca saptamana trecuta am vorbit despre YAL-1 Airborne Laser, un avion cu un sistem de aparare bazat pe tehnologia laser chimic, astazi continuam seria proiectelor impresionante din aviatia mondiala cu Boeing X-51 WaveRider, cel mai recent proiect al United States Air Force Research Laboratory pentru testarea si dezvoltarea unui aparat de zbor care sa atinga viteze hipersonice.
Primul zbor al rachetei X-51 a avut loc acum cateva zile, pe 26 mai 2010. Aparatul a fost lansat de la bordul unui B-52. X-51 a realizat cel mai lung zbor pe care l-a inregistrat vreodata o racheta rapida cu propulsie scramjet, stand in aer 200 de secunde si atingand Mach 5.
Racheta X-51 masoara 7,9 metri in lungime, cantareste mai putin de 2 tone si este conceputa sa depaseasca Mach 7. Totusi, nu ese primul aparat de acest gen. NASA X-43, propulsat de acelasi motor de tip scramjet pe care il are X-51, a reusit sa atinga viteza de 12 000 km/h (Mach 9,68), dar propulsia a durat doar 10 secunde. Cel mai lung zbor al X-43 a fost de 12 secunde, pe cand X-51 a reusit sa fie propulsat 200 de secunde.
Totusi, X-51 nu a indeplinit obiectivul de 300 de secunde. Boeing si Air Force Research Laboratory au in plan inca trei zboruri ale acestui aparat si spera sa inregistreze noi recorduri de viteza si, mai important, de durata a zborului.