Document: Aeroportul Bacău nu s-a dezvoltat din cauza terminalului mic și a pistei vechi. Cine credeți că este de vină pentru acest prejudiciu?

În ultima perioadă, prin diverse canale neoficiale, am purtat discuții amicale cu persoane ce au strânse legături cu anumite companii aeriene ce operează în România și care, pe bună dreptate, m-au întrebat dacă știu ceva despre atitudinea monopolistă din ultimii ani a Consiliului Județean Bacău în ceea ce privește administrarea Aeroportului Internațional „George Enescu” din Bacău. Bună întrebare!

Problema are rădăcini mai vechi și este legată în primul rând de parteneriatul public-privat încheiat în 2009 între Consiliul Județean Bacău și compania Blue Aero ce aparținea atunci controversatului om de afaceri Nelu Iordache. Aeroportul a fost concesionat atunci către Blue Air, compania angajându-se să facă investiții de peste 40 de milioane de euro în infrastructura aeroportuară (pistă, terminal nou, turn de control și tot ce mai trebuia).

A trecut un an, au trecut doi, trei, patru, iar Blue Air nu mișcase mare lucru la aeroport, timp în care a transportat sute de mii de pasageri, făcând astfel o grămadă de bani. În ceasul al 12-lea, adică prin 2014, Consiliul Județean s-a trezit și a reziliat într-un final contractul cu Blue Air, compania rămânând totuși în continuare vioara întâi pe Aeroportul Bacău. Nici astăzi, după atâția ani de zile, un ciclu bugetar european scurs și atâtea promisiuni, aeroportul nu are un terminal nou. Asta pentru că al nostru Consiliu Județean, sub conducerea viitorului senator Dragoș Benea, a ales calea unui păgubos parteneriat-public privat, în timp ce Suceava și Iași și-au modernizat aeroporturile cu fonduri europene. La capitolul acesta, suntem fraierii Moldovei.

Curios fiind de ce Blue Air este în continuare singura companie ce poate opera curse aeriene pentru călători de pe Aeroportul Bacău, am depus o petiție la R.A. Aeroportul Internațional „George Enescu”, ceva destul de SF pentru cei care lucrau acolo dacă e să mă iau după reacțiile lor atunci când m-am dus să o înregistrez.

blue-air-aeroportul-bacau

foto: Miting Aerian 2014 în Bacău

Întrebarea 1: Au existat discuții sau solicitări la Aeroportul Bacău privind găzduirea curselor altor operatori decât Blue Air și, dacă da, care sunt acelea?

Răspuns: Au fost purtate discuții și cu alți operatori aerieni care și-au manifestat interesul în extinderea activității și pe Aeroportul din Bacău. La solicitarea acestora, discuțiile au avut un caracter confidențial. În principal, acestea au vizat caracteristicile actuale ale pistei și ale terminalului, precum și aspecte ce privesc proiectele de modernizare. În prezent, există o corespondență periodică cu operatorii interesați referitoare la stadiul procesului de modernizare a aeroportului, având loc inclusiv întâlniri cu reprezentanți ai acestora.

Întrebarea 2: Motivele pentru care Blue Air este singura companie care efectuează în acest moment curse pe Aeroportul Bacău.

Răspuns: Condițiile actuale ale infrastructurii Aeroportului Internațional „George Enescu” Bacău nu permit creșterea semnificativă a traficului de pasageri din cauza următoarelor aspecte:

  • Terminalul actual este cel mai mic din țară, raportat la numărul de pasageri: pe suprafața de 850 mp se procesează un avion la fiecare 90 de minute;
  • Caracteristicile tehnice ale pistei, construită în 1954, are capacitatea portantă mică, motiv ce determină operarea unui număr limitat de aeronave de pasageri. Numărul de zboruri nu poate crește semnificativ, deoarece degradarea se va accentua, ceea ce va avea un impact negativ atât asupra propriei activități, cât și a celor desfășurate de Baza Aeriană 95 și Aerostar.

Mi se pare mie sau acesta este cel mai realist raport activitate al ultimelor mandate ale PSD Bacău la conducerea Consiliului Județean Bacău în ceea ce privește administrarea Aeroportului „George Enescu”? Frumos. 🙂

Conform Regiei Autonome, pe Aeroportul Bacău au mai efectuat transport aerian mai mulți operatori aerieni în ultimii ani: Tarom (care a renunțat în 2010 la Bacău), CarpatAir (care a intrat în insolvență în 2014) și Club Air (faliment în 2006).

raspuns-aeroport-operatori-pista-terminal-noiembrie-2016

3 thoughts on “Document: Aeroportul Bacău nu s-a dezvoltat din cauza terminalului mic și a pistei vechi. Cine credeți că este de vină pentru acest prejudiciu?

  1. Salut!
    Imi place si ma bucura faptul ca esti bine intentionat.
    Pentru atunci cand le vei mai scrie celor de la aeroport, am eu o serie de intrebari la care nu au cum sa mai raspunda balarii. Am mai incercat si eu sa ii intreb, dar mie refuza sa imi raspunda.
    De ce tarifele aeroportuare sunt duble fata de Iasi sau Suceava? E o strategie de atragere de noi operatori sau e o strategie de alungare a singurului operator care a mutat inca din iunie doua destinatii la Iasi?
    Se poarta vreo discutie cu singurul operator care poate opera la Bacau pentru marirea capacitatii aici? Se incearca o incentivare a acestuia sau se asteapta finalizarea lucrarilor de modernizare si vedem atunci?
    Ce masuri ati luat sau intentionati sa luati in vederea modernizarii pistei si a sistemului de balizaj? In ce stadiu va aflati cu aceste demersuri si care estimati ca va fi termenul de punere in functiune al acestora? Pana atunci nu ne putem astepta ca una din companiile mari de transport aerian prezente pe piata din Romania sa inceapa operarea, corect?
    Mai am cateva zeci, dar sa ii luam usor.
    Nu lucrez pentru aeroport sau vreun operator, sunt doar nu pasionat!

  2. http://www.ziaruldeiasi.ro/stiri/aeroportul-ia-i-va-a-alimentaa-bugetul-cj-cu-2-milioane-de-lei-doar-in-acest-an–144206.html
    Dupa ce ai citit acest articol, vreau sa iti amintesc faptul ca incepand din 2024, conform legislatiei europene in vigoare, nici un aeroport nu va mai putea fi subventionat/ajutat/finantat de catre stat. Cum anticipeaza BCM ca se va descurca si ce masuri a inceput sa ia in considerare?

    http://www.topiasi.ro/homepage/topiasi/12609-şeful-aeroportului-despre-şicanele-cretine-ale-psd-ului-m-au-întrebat-cei-de-la-cj-de-ce-e-nevoie-de-marketing-la-aeroport,-că-spitalele-n-au-aşa-ceva.html
    Aici me interseaza doar ultima parte, unde face referire la noi ca si concurent… fost concurent.

    http://www.ziaruldeiasi.ro/stiri/exclusiv-avioane-tip-boeing-737-si-airbus-320-vor-putea-fi-reparate-la-iasi–136845.html
    No comment!!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *