Unul dintre proiectele care se află pe ordinea de zi a ședinței ordinare a Consiliului Local al municipiului Bacău de luni, 31 octombrie 2016, se referă la aprobarea contului de execuție bugetară pe trimestrul al III-lea al anului în curs. Înainte să vă descriu situația alarmantă în care se află Primăria Bacău cu privire la îndeplinirea planului de investiții publice pe 2016, vă voi explica ce este acela un cont de execuție bugetară.
La începutul fiecărui an, Consiliul Local aprobă bugetul de venituri și cheltuieli, la propunerea Primăriei Bacău, în urma unor dezbateri publice care ar trebui să fie destul de serioase. Asta pentru că bugetul anual nu înseamnă doar de chestiuni ce privesc funcționarea și asigurarea serviciilor publice locale, ci reprezintă în primul rând un program de investiții, un plan pe care municipalitatea se angajează să îl îndeplinească în următoarele 365 de zile. La fiecare trei luni, primarul vine în fața Consiliului Local cu o situație a îndeplinirii acestui plan de venituri, cheltuieli și investiții, acesta numindu-se cont de execuție bugetară. Ei bine, luni avem pe masă execuția bugetului din primele 9 luni ale anului.
Dacă execuția bugetară din primul semestru (1 ianuarie – 30 iunie), votată la ședința din 29 iulie, poate fi pusă numai în cârca fostei administrații liberale (obiective de doar 8 milioane de lei realizate din cele 90 planificate până la acea dată), pentru următoarele 3 luni schimbăm foaia.
De când a preluat mandatul, primarul Cosmin Necula a reușit să finalizeze investitiții de doar 3,3 milioane lei, ceea ce înseamnă că din secțiunea de dezvoltare prognozată pentru acest an Primăria Bacău a reușit să ducă la bun sfârșit până în clipa de față circa 12% din investițiile prevăzute în buget. Dezastru! Dacă executivul condus de primarul Cosmin Necula o ține tot așa, la sfârșitul anului vor rămâne multe zeci de milioane de lei în buget.
Pe cifre:
- plăți realizate de doar 222.209.171 lei din cele 356.392.470 planificate pentru 30.09.2016, ținta finală anuală fiind de 403 milioane;
- la secțiunea de funcționare, doar 210.973.849 lei din cele 260 prevăzute în buget, ținta finală la sfârșitul lunii decembrie fiind de 307 milioane;
- la dezvoltare (investiții), Primăria Bacău stă cel mai prost: doar 11.235.322 realizate din cele 95.595.080 ce trebuiau cheltuite până la 30.09.2016. Ținta finală anuală: 96.102.430.
Cu atâtea lucruri de făcut și de rezolvat în municipiul Bacău, ar fi de-a dreptul scandalos să rămânem cu ditamai excedentul bugetar la finalul anului.
Nici la venituri nu stăm excelent:
- încasări de 277.355.586 din cele 321 milioane planificate pentru primele 3 trimestre;
- secțiunea de dezvoltare ne trage cel mai tare în jos, cele 50 de milioane lipsă fiind cauzate în principal de nerealizarea la termen a proiectelor pe fonduri europene începute și făcute praf de fosta administrație Stavarache-Tescaru-Bîrzu.
Anul trecut, excedentul bugetar a fost de 26,8 milioane. Va depăși în 2016 noua administrație acest record negativ?
Din cele de mai sus inteleg ca excedentul bugetar este de rau!
Definitie Excedent bugetar
Surplusul veniturilor peste cheltuielile bugetului public. Cresterea excedentului bugetar si preponderenta lui pe termen lung favorizeaza nerecurgerea la imprumuturi sau diminuarea datoriei publice (desi unele resurse financiare sunt neutilizate sau incomplet utilizate).
Si atunci cum este cu recordul negativ!i
La ce nivel, clasa de gimnaziu se invata asta?
În cazul acesta, este. Să ai 90 de milioane în buget pentru investiții, pentru dezvoltare, și să cheltuiești abia 12% din acesti bani, e nasol.
Cum le explici oamenilor treaba asta? „Da, nu v-am reabilitat blocurile, nu am făcut străzile, nu am dat burse pentru elevi, nu am terminat Insula sau spitalul, dar hei, e bine, am rămas cu banii în buget”.