Afacerea Theaterstock (partea I): descălecarea Ancăi Sigartău în Bacău

În perioada 1-16 august 2015, Bacăul a fost animat de un festival care ne-a luat pe toți prin surprindere: Theaterstock. Pentru mulți, inclusiv pentru mine, acest eveniment a fost o gură de aer. Susțin cultura, îmi place că pot ieși seara la plimbare și că pot vedea ceva viu în orașul meu, însă asta nu înseamnă că organizatorii pot face tot ce le trece prin cap cu și pe banii noștri, ai tuturor.

Fiind organizat de Teatrul Municipal Bacovia, instituție publică aflată în subordinea Primăriei Bacău, festivalul ar fi trebui să reprezinte o oază de transparență și nu o cârdășie pe bani publici, așa cum urmează să demonstrez cu dovezi și cu dezvăluiri din interior în materialele pe care am de gând să le public în acest serial intitulat simplu „Afacerea Theaterstock”.

S-a scris deja despre ONG-ul prin care se pare că gașca constituită recent la teatru a spălat câteva sute de mii de euro și mă bucură faptul că nu sunt singurul care are de gând să arate băcăuanilor partea urâtă a culturii băcăuane, atâta cât există. Asta pentru că doamna Sigartău n-a fost importată în Bacău ca să aibă grijă de teatru, ci ca să acopere cu un aer flower-power, frumos mirositor, evenimentele prin care liberalii au de gând să spele rușinea eșecurilor administrației locale. Problema cea mare e că Theaterstock e doar primul tun!

sigartau la conferinta finantarea actului de cultura, flancat de primar si viceprimar

Pentru că orice poveste are o introducere, așa și orice afacere dubioasă are un context. Astfel, primul episod al serialului Afacerea Theaterstock este despre venirea Ancă Sigartău pe postul de director printr-un concurs care întrunește toate elementele pentru a ne oferi impresia că a fost, dacă nu măsluit, cel puțin organizat asftel încât o anumită persoană să-l câștige.

Adrian Găzdaru își dă demisia din director al Teatrului Bacovia, fuge la București direct pe postul de manager al Teatrului Excelsior din subordinea Primăriei Municipiului București, iar Primăria Bacău anunță concursul pentru funcția de conducere rămasă vacantă la Teatrul Bacovia pentru data de 27 ianuarie. La acea dată, Romeo Stavarache încă era în arest la domiciliu. Coincidență sau nu, din comisie face parte și prof. Carmen Stanciu, atotprezentă și remunerată la multe ediții ale Galei STAR, patronate de Găzdaru. Pe urmă, Carmen Stanciu i-a întors favorul lui Găzdaru, supervizând concursul pentru conducerea Teatrului Excelsior. În mod surprinzător pentru ambii candidați, Costel Cașcaval și Radu Bogdan Ghelu, concursul nu se mai ține pe 27 ianuarie, după retragerea membrilor comisiei de la București. Viceprimarul Radu Ababei simulează consternarea, iar cei doi „fraieri” înscriși în concurs află de această decizie în dimineața concursului.

Concursul se repetă. Până pe 15 martie, noii candidaţi şi-au depus proiectele. Costel Cașcaval renunță, însă intră în competiție Eliza Noemi Judeu și Anca Sigartău. Conform regulamentului concursului, în perioada 15-30 martie 2015 comisia trebuia să analizeze proiectele, însă comisia de concurs este numită abia pe 27 martie, prin Dispoziția Primarului nr. 814/27.03.2015, abia întors în funcție după câteva luni bune de arest. Astfel, termenul de 7-14 zile calendaristice pentru analizarea proiectelor de către membrii comisiei, prevăzut de OUG 189/2008, nu este respectat. Totuși, comisia evaluează proiectele într-un weekend.

Din comisie face parte și viceprimarul Radu Ababei, acesta având posibilitatea să recunoască dosarul lui Radu Bogdan Ghelu deoarece era singurul candidat care a participat cu proiecte în ambele concursuri. Deși legea a fost respectată în ceea ce privește analizarea dosarelor de către membrii comisiei fără să apară numele candidaților pe ele, Ababei era prezent din nou în comisie și știa din start pe cine să excludă.

sigartau, pandele si ababei - trio

Pe lângă Ababei și nelipsitul Ilie Bîrzu, care la ședința Consiliului Local de miercuri, 30 septembrie, va deveni reprezentantul municipalității în Consiliul de Administrație al Teatrului Bacovia, din comisia de concurs au făcut parte și Maia Morgenstern și George Ivașcu. Aceștia ar fi venit de la București la Bacău, spun gurile rele, în aceeași mașină cu Anca Sigartău. Pe lângă acest aspect, cei doi actori erau în incompatibilitate: Anca Sigartău presta la Teatrul Evreiesc, unde Morgernstern e director, respectiv la Teatrul Metropolis, condus de George Ivașcu. Pe scurt, conflict de interese!

Încă o coincidență: Maia Morgernstern e chemată la Theaterstock, susține câteva spectacole și este plătită regește de către Anca Sigartău, drept răsplată pentru favorul făcut în aprilie, când celebra actiță a avut cuvântul final la desemnarea noului director al Teatrului Municipal Bacovia.

Chiar dacă regulamentul concursului, adoptat de Consiliul Local, prevedea ca în comisie să fie 3 persoane, Romeo Stavarache dispune numirea a 6 persoane. Conform OUG 68/2013, rezultatul concursului, proiectul de management câștigător și durata contractului de management trebuiau aprobate prin ordin sau dispoziție a autorității. În mod surprinzător, primarul Stavarache nu dă dispoziție de primar, însă viceprimarul Radu Ababei propune Consiliului Local un proiect de hotărâre prin care o numește pe Anca Sigartău director al teatrului, în baza HCL nr. 72/2015. Acesta reprezintă încă un viciu de procedură în baza căruia instanța ar putea anula concursul, atacat în contencios administrativ de către Radu Bogdan Ghelu (dosarul nr. 1704/110/2015). Următorul termen în acest proces împotriva UAT Mun. Bacău e fixat pentru 7 octombrie 2015.

sigartau sedinta consiliul local 29 iunie, cand i s-a respins bugetul

La capitolul mârlănii, trebuie menționat faptul că Radu Ababei ar fi „scăpat” bloggerului de casă Ionuț Avram, pe care mai apoi l-ați putut vedea în staff-ul Theaterstock, fișierul electronic cu proiectele contracandidaților Ancăi Sigartău. Asta pentru că aceștia au avut tupeul să conteste rezultatele și felul în care s-a organizat pseudo-concursul de desemnare a noului director al teatrului.

Anca Sigartău n-a venit numai cu mâțele sale în Bacău, așa cum a declarat pentru seriosul cotidian Click, ci și cu Dragoș Pandele, un oneștean prezentat mai întâi drept asistent al dânsei, iar mai apoi, pe perioada Theaterstock, „consilier pe probleme financiare”. Mai nou, Pandele e „manager marketing Theaterstock”. Acest consilier, care m-a amenințat cu violența de față cu toată lumea la o conferință din cadrul „Theaterstock” fiindcă am avut curajul să ridic o serie de nelămuriri legate de banii publici cheltuiți la festival, e un mincinos dovedit. Conform Primăriei Sibiu, domnul Pandele nu a avut nicio legătură cu Sibiu – Capitală Europeană Culturală, așa cum se laudă și cum l-a prezentat Anca Sigartău la instalarea în funcție.

pandele, alaturi de sponsori, la conferinta despre finantarea actului de cultura

Urmează și alte tunuri și festivaluri organizate de Teatrul Municipal Bacovia, iar eu am impresia că doamna Sigartău n-a venit/a fost adusă în Bacău pentru a revigora teatrul, ci pentru a pune în aplicare planul prin care echipa sa sifonează bani publici, braț la braț cu administrația PNL: evenimente și festivaluri finanțate de la bugetul local, fără cheltuieli transparente și explicații detaliate pentru banii cheltuiți, îmbrăcate în haine roz și cuvinte frumoase. Mai nou, tandemul Sigartău-Stavarache coace o altă mare gogoașă: Bacău – Capitală Culturală Europeană.

Va urma…

One thought on “Afacerea Theaterstock (partea I): descălecarea Ancăi Sigartău în Bacău

  1. Daca tu si cu Popescu nu va tineti de cazul asta cu dintii, o sa se dilueze si o sa dispara. Chiar sunt curios care au fost comisioanele de fripturist si de muza…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *