Anual, fiecare autoritate publică locală (poate) pune la dispoziția organizațiilor non-guvernamentale, cultelor și persoanelor fizice interesate fonduri nerambursabile pentru activitățile lor non-profit, în baza Legii 350/2005.
Cum legea e destul de slabă și totodată flexibilă în prevederi, depinde foarte mult de fiecare autoritate locală în parte cum arătă actele procedurale care stabilesc regulile pentru acordarea acestor finanțări. Mă refer la metodologia generală și la ghidurile de finanțare pentru fiecare domeniu în parte.
Dacă prin alte părți aceste acte procedurale sunt discutate, amendate și aprobate o dată și bine, Primăria Bacău le scoate în dezbatere publică în fiecare an. Cel puțin asta s-a întâmplat până acum, inclusiv anul acesta. Ceea ce nu e neapărat rău, căci an de an pot exista și sunt sigur că apar sugestii de îmbunătățire a cadrului legal.
Din păcate, sfatul meu de vara trecută nu a fost ascultat de către mai marii din executivul băcăuan, motiv pentru care iată-ne din nou ajunși în luna aprilie fără acte procedurale aprobate și fără apel lansat. Anul trecut, atât în ședințele Consiliului Local cât și în discuțiile cu aparatul tehnic, am insistat foarte mult ca procedura să se discute la finalul lui 2016, astfel încât apelul pentru depunerea proiectelor să fie anunțat imediat după aprobarea bugetului local pentru anul 2017. Asta e, n-a fost să fie.
La începutul săptămânii trecute, într-o dimineață pe răcoare, a avut loc dezbaterea publică a proiectului de act normativ privind aprobarea actelor procedurale pentru punerea în aplicare a Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, pusă la cale de Primăria Bacău cu supraoamenii care au fixat 3 consultări publice în același loc, fix la aceeași oră.
După ce au luat cuvântul puținii cetățeni prezenți la dezbatere, majoritatea dintre ei reprezentând organizații non-guvernamentale din Bacău, am folosit și eu microfonul la final pentru a susține o serie de modificări pe care mi-ar plăcea să le văd în proiectul de hotărâre care va intra la vot în Consiliul Local:
- 1. Să se renunțe la principiul decontării și să se acorde beneficiarilor finali un avans de 30% pentru prima tranșă.
Legea 350, art. 37 alin. (1) Autoritatea finanţatoare şi beneficiarul pot stabili în contractul de finanţare nerambursabilă ca plăţile către beneficiar să se facă în tranşe, în avans, în raport cu faza de execuţie a proiectului şi cu cheltuielile aferente, în funcţie de evaluarea posibilelor riscuri financiare, de durata şi evoluţia în timp a activităţii finanţate ori de costurile interne de organizare şi funcţionare ale beneficiarului.
De asemenea, Legea finanțelor publice 273/2006 oferă această posibilitate la art. 54 alin. (8): Pentru anumite categorii de cheltuieli se pot efectua plăţi în avans de până la 30%, în condiţiile dispoziţiilor legale. (9) Sumele reprezentând plăţi în avans, efectuate potrivit alin. (8) şi nejustificate prin bunuri livrate, lucrări executate şi servicii prestate, până la sfârşitul anului, în condiţiile prevederilor contractuale, vor fi recuperate de către instituţiile publice care au acordat avansurile şi se vor restitui bugetului din care au fost avansate.
- 2. Să fie reintroduse domeniile „social” și „protecția mediului” în programul finanțărilor nerambursabile din 2017, existente în apelurile din anii trecuți;
- 3. Cofinanțarea de 10% să fie depusă și cheltuită în totalitate până la deblocarea ultimei tranșe, deci pe parcursul proiectului, nu demonstrată încă de la depunerea dosarului prin extras de cont bancar. Acest lucru era deja stipulat în ghidul de finanțare al domeniului „sport” și nu mică mi-a fost mirarea când am observat că secțiunile „tineret”, „educație” și „cultură” erau tratate într-un mod diferit, adică beneficiarii acestora din urmă să fie obligați să aibă cofinanțarea de 10% în cont încă de când aplică pentru finanțare. De asemenea, am susținut introducerea posibilității ca această cofinanțare să poată fi demonstrată prin contracte de sponsorizare.
- 4. Introducerea în contract a unor prevederi speciale pentru realizarea transparenței și promovării proiectelor finanțate, în sensul obligării beneficiarului de a publica pe site-ul organizației/pe site-ul proiectului obiectivele, activitățile, rezultatele atinse, achizițiile desfășurate etc;
- 5. Dezvoltarea, pe site-ul municipalității, a unei secțiuni speciale pentru proiectele finanțate prin Legea 350 în fiecare an, în cadrul căreia să fie publicate sumele acordate, obiectivele propuse, activitățile desfășurate, rezultatele atinse, impactul proiectelor finanțate, dar și imagini/clipuri din timpul activităților;
- 6. Fiecare beneficiar al unei finanțări pe domeniul „tineret” să aibă obligația de a include pe toate materialele de promovare referințe privind Bacău – Capitala Tineretului din România, iar același lucru să se întâmple și pe finanțările de „sport” cu titlul de Oraș european al sportului;
- 7. Primăria Bacău să demareze o amplă campanie de promovare a apelului de proiecte: site, Facebook, presă locală, comunicate de presă, conferință etc;
- 8. Să existe, la lansarea apelului, un calendar clar pentru potențialii beneficiari: data limită de depunere a cererilor de finanțare și de transmitere a rezultatelor, perioada contractării, termenele de începere și de finalizare ale proiectelor și așa mai departe. De asemenea, am insistat pe ideea ca apelul să dureze 30 de zile, așa cum prevede legea;
- 9. Să fie introdus cel puțin un membru din partea societății civile în comisiile de evaluare a proiectelor, cu mențiunea ca ONG-ul pe care îl reprezintă să nu depună proiecte în anul curent pe linia respectivă de finanțare pentru evitarea conflictului de interese;
- 10. Existența unor criterii mult mai clare de evaluare, conform legii. În momentul de față, grila de evaluare propusă de tehnicienii Primăriei Bacău mi se pare mult prea generală și că încurajează departajarea subiectivă a proiectelor depuse: 25 de puncte pentru relevanță și coerență, 15 pentru metodologie, 15 pentru capacitatea de realizare, 20 pentru bugetul proiectului, 10 pentru participarea părților, respectiv 15 pentru durabilitate și sustenabilitate.
În schimb, ca să vă faceți o idee și să comparăm puțin lucrurile, hai să vă arăt ce grilă au cei din Cluj-Napoca.
Altceva, nu? 🙂
Nu în cele din urmă, le-am sugerat funcționarilor din cadrul Primăriei Bacău să urce pe site-ul municipalității versiunea curentă a Legii 350/2005, lucru care observ că s-a întâmplat între timp.
Puteam veni cu aceste propuneri de modificare direct în Consiliul Local ca amendamente la proiectul de hotărâre, dar cred că e mult mai bine că le-am adus în atenția celor din aparatul tehnic la dezbaterea publică de săptămâna trecută, întâlnire la care a participat inclusiv primarul Cosmin Necula. Cum acesta și-a aratat susținerea pentru multe dintre propunerile mele, chiar sper să le regăsesc în actul normativ final.
Aceste idei nu vin numai din puțul gândirii mele și ca urmare a experienței mele din societatea civilă, ci mai ales din partea unor organizații care în ultimii ani au militat intens pentru îmbunătățirea cadrului de acordare a finanțărilor nerambursabile. Iar acum mă refer în mod special la RYMD și acea Coaliție pentru Bacău care a funcționat până în primăvara anului 2016, dar și la nou-înființata Federație a Tinerilor din Bacău, structura umbrelă care a găzduit în luna februarie o dezbatere pe marginea aplicării Legii 350/2005 la nivel local, eveniment „soldat” cu o serie de propuneri ale ONG-urilor de tineret.
Foarte bune propunerile! Sa ne anunti daca se vor regasi in proiectul final si, daca nu, cum te putem sustine in formularea amendamentelor!