La începutul săptămânii am participat la un curs „pus la cale” de către cei de la Asociația pentru Tranziție Urbană (ATU), cu tema Modele de transport public. Este vorba despre modulul cu numărul 4 din cadrul proiectului Transport Learning (înscris în programul IEE Intelligent Energy Europe și co-finanțat de Comisia Europeană).
Printre participanți ne-am numărat membri de organizații non-guvernamentale, oameni care lucrează în administrație publică, studenți, dar și reprezentanți ai unor companii de stat și regii autonome precum Metrorex și RATB. Trainer-ul nostru a fost Ioannis Koliousis de la University of Piraeus Research Center, expert în domeniul planificării transporturilor, logistica mărfurilor, transport public, gestionarea spațiilor de parcare și managementul mobilității.
Am aflat în cele două zile de cursuri câteva lucruri care ar constitui o mană cerească în contextul mobilității urbane dacă ele ar fi aplicate în TP (transportul public) din București. Printre ele se regăsesc:
- prioritate la semafoare;
- monitorizarea în timp real a mijloacelor de transport în comun;
- linii/benzi dedicate TP;
- integrarea transportului public subteran cu cel de suprafață;
- promovarea insistentă a TP (branding vizibil și hârți în stații și în mijloacele de transport, evenimente dedicate, pachete de bun venit pentru cei care se mută în oraș, sponsorizarea unor evenimente mari, etc.);
- campanii de conștientizare;
- sporirea siguranței în stații și în mijloacele de transport (camere de supraveghere);
- site cu informații exacte;
- integrarea ciclismului și a TP.
Sunt, zic eu, niște măsuri de bun simț al căror efect îl putem resimți în transportul public din țările vestice. Noi cât mai avem de așteptat?
Mulți îmi vor spune că am uitat ceva foarte important, și anume să includ printre măsuri și schimbarea conducătorilor noștri. Nu bag mâna în foc că asta e soluția, ba din contră. Ar trebui mai degrabă să îi facem pe cei care astăzi dețin puterea să implementeze astfel de politici în transportul public. Cum, rămâne de văzut.
liniile speciale pentru ratb ar rezista doar daca le-ai pune gard pe langa, altfel nu le-ar baga nimeni in seama
integrarea…adica cum, mai exact? metroul oricum vine repede, mai mult de 5 minute nu l-am asteptat niciodata, oricum si pe oriunde as fi coborat din ratb. Ba mai mult, daca imi calculam la sange toate miscarile si fugeam ca de moarte, prindeam metroul fara sa-l astept 😀
-promovare pentru ce? Eu zic ca un autobuz/tramvai nu e asa mititel incat sa nu-l poti vedea. Si din moment ce-l vezi, e clar ca undeva, candva, ai sa te poti urca in el, nu?
-campanii de constientizare…cine si ce sa constientizeze? ca exista ratb??
-site exista:ratb.ro iti zice exact liniile, statiile, ai harta…tot ce vrei.
-ce treaba are ciclismul?
Tu cam cat ai mers cu ratbul prin Bucuresti? Ca tare picat din luna pari 🙂
Ca sa nu zici ca desfiintez tot si nu pun nimic la loc…ce zici despre scurtarea liniilor infernal de lungi? In felul asta vine autobuzul mai repede, nu e nevoie de mai multe masini. Oricum, sunt putini atat de masochisti incat sa traverseze orasul cu ratb-ul.
Sau ce parere ai despre monitorizarea soferilor de ratb, care pleaca 3 in 10 minute si al 4-lea peste juma de ora, ca tre’ sa-si termine sandvisul?
N-ai ințeles nimic. Recitește și intră pe platforma Eltis să vezi ce înseamnă transport public civilizat, după care cred că vor exista șanse să purtăm o discuție ok.
Salut, nu-ti bate capul cu Motolady.
Daca imi aduc aminte bine, intr-un post mai vechi precizase ca nu a iesit din tara pana in prezent, deci nu stie cam ce inseamna integrarea unor forme de transport, etc.
Te cred ca stii ce inseamna transport civilizat, dar nu cred ca ai experienta in transport prin Bucuresti. Eu-ti ziceam de lumea reala, informatii culese direct din strada, nu din traininguri.
Si chiar nu inteleg la ce se refera „integrare” in contextul actual. Cuvantul in sine stiu ce inseamna, dar aici nu reusesc sa-mi dau seama ce sens are.
PS: Felicitari, ai un cititor destept foc. Stie mai bine ca mine pe unde m-am plimbat 🙂