La adăpostul sărbătorilor de iarnă, primarul Lucian Daniel Stanciu Viziteu vrea modificarea taxei de salubritate în municipiul Bacău începând cu anul 2024 astfel încât plata să nu se mai facă pe persoană, așa cum este echitabil și normal, ci pe gospodărie. Pentru fiecare locuință, taxa propusă este de 420 de lei pe an, adică de 35 de lei pe lună. Asta în condițiile în care acum băcăuanii plătesc 14,69 lei/lună, adică 176 de lei pe an/persoană.
Dacă prin absurd propunerea lui Stanciu-Viziteu ar fi aprobată, greul ar cădea pe vârstnicii care locuiesc fie singuri, fie în cuplu, în timp ce familiile cu cel puțin un copil ar beneficia de pe urma acestui sistem într-un mod profund inechitabil. Diaspora ar fi cea mai lovită de acest mecanism, iar acum mă refer la băcăuanii care sunt plecați dar care încă dețin locuințe aici.
Primarul și directorul Vasilică Filip de la Taxe și Impozite Locale își motivează propunerea arătând că în Bacău sunt 14.650 de locuințe în care oficial nu locuiește nicio persoană și circa alte 30.000 în care ar locui doar o persoană care implicit plătește și taxă de salubritate. Plecând de la această realitate care poate avea multe cauze de ordin birocratic la nivel local, iar asta voi explica altă dată, cei doi s-au gândit să aducă aproximativ 12 milioane de lei la bugetul local instituind o taxă nu doar aberantă, ci și ilegală.
De ce taxa de salubritate/apartament este ilegală:
1. Toate serviciile publice, deci inclusiv cel de salubritate (gestionare deșeuri), sunt furnizate/prestate pe baza principiului „beneficiarul plătește”. (Legea 51/2006 a serviciilor comunitare de utilităţi publice)
2. Utilizatorul de serviciu public este definit ca persoana fizică sau juridică ce beneficiază, direct ori indirect, individual sau colectiv, de serviciile de utilităţi publice. (Legea 51/2006 a serviciilor comunitare de utilităţi publice)
3. Au calitate de utilizatori beneficiari individuali sau colectivi, direcţi ori indirecţi, ai serviciilor de utilităţi publice: utilizatorii casnici persoane fizice sau asociațiile de proprietari, agenții economici și instituțiile publice. (Legea 51/2006 a serviciilor comunitare de utilităţi publice)
4. Taxele speciale (cum este cea de salubrizare) se încasează numai de la persoanele fizice şi juridice care se folosesc de serviciile publice locale pentru care s-au instituit taxele respective. (Legea 273/2006 a finanțelor publice locale și Legea 227/2015 privind Codul Fiscal)
5. Finanțarea gestionării deșeurilor se face după principiul de bază „poluatorul plătește”. (OUG 92/2021 privind regimul deșeurilor)
6. Tarifele și taxele de salubrizare pentru utilizatori se calculează și se aprobă în lei/persoană/lună, în cazul utilizatorilor casnici, persoane fizice și asociații de proprietari/locatari. (Legea 101/2006 privind serviciul de salubrizare a localităților)
7. Tarifele pentru toate activitățile de salubrizare desfășurate de operatori pe fluxul deșeurilor municipale se aprobă, obligatoriu, în lei/tonă, în lei/persoană/lună și în lei/mc. (Ordinul 640/2022 privind aprobarea Normelor metodologice de stabilire, ajustare sau modificare a tarifelor pentru activitățile de salubrizare, precum și de calculare a tarifelor/taxelor distincte pentru gestionarea deșeurilor și a taxelor de salubrizare)
I-am tot spus primarului și îi voi repeta până i se încheie mandatul că municipiul nu se conduce după ureche, după ideile care le vin unora sau altora într-o dimineață, și că administrația se face cu legea în mână. Administrația publică pune în aplicare legea, e principiu de bază pe care trebuie să îl cunoști ca primar, ca funcționar, ca om care lucrează în slujba unei comunități. Și pentru că în 3 ani de mandat nu a înțeles asta, vine cu tot felul de propuneri aberante cum e cea de față.
Sigur că nu voi fi de acord cu așa ceva, ci cu păstrarea mecanismului existent de taxare a serviciilor de salubritate, lucru pe care îl voi susține atât în consiliu, cât și în cadrul dezbaterii publice programate pe 28 decembrie, începând cu ora 10:00, la Centrul de Afaceri și Expoziții.